Månadsarkiv mars 22, 2022

Avnjoy.se

Ta hand om huden när du tränar

Att ha en aktiv livsstil med mycket träning är väldigt bra för hälsan men det kan vara en utmaning för din hud även om den gynnas av själva träningen. Det är inte många som tar bort sminket innan träningspasset men att göra det är att göra sig själv en björntjänst. När du ska ta bort sminket och rengöra ansiktet är det viktigt att använda en bra ansiktsrengöring som verkligen rengör din hud ordentligt. En bra ansiktsrengöring spelar en viktig roll i en hudvårdsrutin. Det finns olika typer av ansiktsrengöring, det gäller bara att hitta en som passar din hud.

Tvätta bort makeup innan träningen

Mascara behöver du inte ta bort när du tränar. Den har inga negativa effekter på huden så länge den inte rinner. Att ha foundation och puder i ansiktet när du tränar är däremot inte det bästa. Både puder och foundation hindrar din hud från att svettas på ett naturligt sätt och göra sig av med de avfallsprodukter som samlats i huden. Därför ska du alltid rengöra huden med en bra ansiktsrengöring innan du tränar för att ge huden de bästa förutsättningarna.

Använd rena träningsredskap

När du tränar är det en fördel att träna med redskap som är rena. Om du tränar på gym kan du ta för vana att torka av dem innan du börjar använda dem. Olika gymredskap har oftast massor med bakterier på sig, speciellt om många använder dem. Bakterier som finns på redskap hamnar ofta på kroppen och i ansiktet, vilket kan ge negativa effekter.

Duscha direkt efter träningspasset

Dina träningskläder påverkar också din hud. När du svettas blir kläderna våta och under ett träningspass har svett och bakterier hunnit sätta sig både i kläderna och på din hud. Därför ska du tvätta dina kläder med jämna mellanrum. För hudens bästa ska du alltid duscha direkt efter träningen. Då tvättar du bort svetten, bakterierna och andra orenheter som hamnat på huden. Du minskar risken att få blemmor, finnar eller andra hudåkommor om du duschar direkt efter. När du har duschat kan du med fördel återfukta huden för att den inte ska bli sträv och torr. En hud som är torr kan bli irriterad och därigenom också ge upphov till finnar. Tänk på att hitta produkter som passar din hudtyp, speciellt till ansiktet. Ju äldre du blir desto viktigare är hudvården för att minska och dämpa diverse ålderstecken.

Avjesper

Att tänka på hälsan

Tänker du på din hälsa? Att fler människor lever hälsosammare, inte bara för att det är bättre utan för att man upplever att livet blir trevligare och man orkar mer. Vi äter bättre och vi lever längre, men det handlar inte bara om att hålla ut i längden – det handlar också om värde och livskvalitet i det liv vi har. Medan vi lever vill vi vara friska och göra mer – därför tränar vi. Vi springer, joggar, går på gym och Friskis & Svettis. Några av oss tränar för motion och några på elitnivå. Några tränar för att se snygga ut. Oavsett vad du gör har du förmodligen valt en träningsform som du gillar.

Hur påverkas min hälsa?

Levnadsvanor är en av huvudfaktorerna som påverkar din hälsa, det är flera faktorer i kombination som leder till ohälsa, men hur du lever är en stor del. Vissa faktorer bär vi med oss från födelsen och vår uppväxt då strukturer byggs upp i våra liv – medan andra faktorer är de som vi kan påverka själv. Det är viktigt att förstå att de val som vi själva gör också påverkar vår hälsa.

Faktorer som rökning och alkohol samt motionsvanor kan vi påverka själva. En intressant iakttagelse är att utbildning varit en faktor, för några år sedan var det fler personer med högre utbildning som tränade. Likaså tenderar personer med funktionsnedsättningar att ha sämre hälsa än de flesta i befolkningen.

Mätning av folkhälsan

I Sverige tar myndigheterna årligen fram statistik över folkhälsan. Den består av en kombination av mått från hälso-och sjukvårdens register över patienters fysiska såväl som psykiska tillstånd, sjukskrivningsdagar hos Försäkringskassan och information från Folkhälsomyndighetens register.

Befolkningen frågas ibland också om sina vanor via enkäter.

Regioner och kommuner arbetar efter en uppsättning faktorer med individ och familj i centrum. Denna modell ser liknande ut runt om i landet, men lite lokala skiftningar, och ger en bra överblick över människors omgivning och vad som påverkar deras levnadsvanor. Ju äldre vi blir desto mer faller tillbaka på de egna valen.

Träningens betydelse

Fysisk träning har betydelse på flera sätt. Dels för hjärthälsan och kroppen i stort, men också för de mentala delarna. Den som tränar eller rör på sig känner sig oftast säkrare och bättre och sätter vanligtvis ett högre värde på sig själv. Den som väljer att tävla är ofta en ”prestationsmänniska” som skapar en livsstil och en naturlighet runt att träna intensivt. Denna typ av resultatfokusering rinner ofta över på andra områden i livet, och det finns företag som gärna anställer före detta idrottsmän eftersom denna mentala inställning eller ”vinnarskalle” är minst lika viktig i affärer som i fitnesslokalen.

Källor:

Region Norrbotten, https://www.norrbotten.se/sv/Utveckling-och-tillvaxt/Folkhalsa/Folkhalsa/Vad-ar-folkhalsa/

Region Stockholm, https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/folkhalsa/

Folkhälsomyndigheten

Sveriges Regioner och Kommuner